[1] I et brev af 9. december 1895 skrev Emma Gad til Kunstindustrimuseets direktør Pietro Krohn: ”Fru Holten Skovgaard har en køn Akvarel af sin Portal til Kvindernes Udstillings Indgang – De husker nok – den opgaaende Sol? Vil De modtage den som Gave til Kunstindustrimuseet?”
[2]
Af breve i Designmuseum Danmarks arkiv viser det
sig, at Emma Fischer den 18.9.1895 henvendte sig til
museet med tilbud om, at det kunne erhverve tæppet
for 1000 kr. og foreslog, at museet muligvis kunne
få det bekostet ved en henvendelse til
Etatsraadinde Gamél. Hun havde været formand i Finansudvalget for
Kvindernes
Udstilling. Pietro Krohn henvendte sig til Emma
Gad, der fandt det godt, at tæppet kom til museet og
gerne ville medvirke til at skaffe ”min kære unge
Veninde Fru Holten Skovgaard af med sit Tæppe”, men
ikke kunne bistå i arbejdet med finansieringen, da
hun selv var ved at samle ind til en nystiftet
forening. I brev af 12.10. fra Emma Fischer fremgår,
at hun må have fundet bidragydere til finansieringen
med støtte fra bl.a.
Fru Godtfred
Christensen. Den 2.11.1895 udbad hun sig tilsagn
om sikkerhed for museets andel af betalingen, som
var 200 kr. At tæppet blev vist i Paris er
veldokumenteret i Charlotte Christensens
Paris-København, København-Paris,
Verdensudstillingen i Paris 1900,
bestandskatalog, Det danske Kunstindustrimuseum
2008, side 259-260.
[3]
Charlotte Paludan i
Vævekunst –
Dansk håndvævning i det 20. århundrede,
bestandskatalog, Det danske Kunstindustrimuseum
2003, side 48.
[4]
Måske har der på et tidspunkt været behov for at
genopfriske møblementet. Bænkens sæde har
trælameller, som det typisk ses på havebænke, mens
de to stole har flettede sæder. De kunne se ud til
at være en senere tilføjelse, da trærammen til
fletværket er malet i en lysere grøn end resten af
møblementet. Stolene ser da også ud til at være mere
slidte end bænken. Det har måske på et tidspunkt
været nødvendigt og ønskeligt at forbedre
siddekomfort fra gamle lameller til rammen med flet.
[5]
Eugène Grasset boede på 65 Boulevard Arago og var
blandt Niels Hansen Jacobsens naboer i Paris. Han
hjalp den danske billedhugger med en introduktion
til Auguste Rodin, men der er ikke fundet nogen
direkte forbindelse mellem Grasset og Susette
Holten. Larousse-logoet kan hun dog sagtens have set
uden at kende Grasset.