KUNSTEN
MUSEERNE
HISTORIE
STATISTIK
DET SKER
OM KK15


Niels Ebbesen – 1893-1894, olie på lærred, 311,0 x 375,0 cm, Randers Kunstmuseum


Agnes Slott-Møller


Agnes Slott-Møller blev uddannet på Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder i København fra 1878-1885. 1880erne var det årti, hvor der blev etableret en forbindelse mellem kunst og håndværk. Nogle år forinden var Arts and Crafts-bevægelsen startet i England og fik stor indflydelse på de kreative kunstarter i hele Europa. For Agnes Slott-Møller betød det, at hun ikke blot arbejdede som maler, men også som formgiver af rammer, møbler, smykker og billedtæpper.

I 1888 blev Agnes Slott-Møller gift med kunstneren Harald Slott-Møller. Parret var kontroversielt i denne danske kunstperiode i deres unikke måde at male på og deres ligeså ukonventionelle motivvalg. I 1891 var de med til at stifte ”Den Frie Udstilling”, som blev oprettet i protest mod Kunstakademiets konservative udstillingspolitik. ”Den Frie Udstilling” tiltrak progressive kunstnere og blev snart sin tids førende udstillingssted.

Agnes Slott-Møller er den danske kvindelige kunstner, som har arbejdet mest konsekvent med historiemaleriet. Hun havde altid været interesseret i Danmarks fortid og det var således naturligt for hende at lade dette fremgå af sit arbejde, men ikke på den traditionelle fortællende måde. I stedet følte hun sig inspireret af den italienske renæssances enkle ekspressionisme, som hun havde mødt på sine rejser i Italien.

I det monumentale værk Niels Ebbesen bliver beskueren ikke præsenteret for den jyske gentlemans drab på greve Gerhard III af Holsten i 1340, i stedet vises Niels Ebbesen som symbolet på den statelige ensomme hævner. Hans statelige gang foregår parallelt med landskabets horisontlinje, et landskab, der minder om teaterkulissens kunstighed.

Billedet blev udstillet på ”Den Frie Udstilling” i 1894. En kritiker reagerede ved at udtale, at ”kunstneren besad en mands kraftudfoldelse og vilje”, mens en anden kritiserede ”fejlene og ubalancen i Agnes Slott-Møllers maleri” og hævdede, at ”hesten lignede en gyngehest” og at ”rytteren manglede nobelhed”.

En gruppe kvinder fra Kvindelig Læserforening tog initiativ til at donere værket til Randers Kunstmuseum.

Måske som resultat af de kritiske reaktioner på Niels Ebbesen holdt Agnes Slott-Møller op med at male historiske værker og koncentrerede sig om folkelivsbilleder. Her satte hun fokus på noget centralt for periodens konfrontation med realismen. Hun genoptog dog historiemaleriet i 1920erne, denne gang med mere anekdotisk indhold.

Dette kunstnerportræt er skrevet af kunsthistoriker Marianne Sørensen til kataloget ”31 Women Artists from 31 Danish Art Museums”, der i anledning af Kulturbyåret i 1996 blev til på foranledning af daværende kulturminister Jytte Hilden og blev realiseret af Kvindemuseet i Aarhus. Efter aftale med parterne gengives teksten nu for første gang på dansk.