KUNSTEN
MUSEERNE
HISTORIE
STATISTIK
DET SKER
OM KK15


Opstilling med rugbrød – 1928, olie på lærred, 88,0 x 93,0 cm, Ribe Kunstmuseum


Ebba Carstensen


”At være kunstner er sandsynligvis det bedste, et menneske kan være”.

Dette er Ebba Carstensens ord. Hun blev uddannet på Kunstakademiet fra 1909 – 1913 og studerede tillige i Paris i 1911. På netop den tid blomstrede den franske kubisme, men på trods heraf viser Ebba Carstensens tidlige kunst en stærkere påvirkning fra impressionismen. Det var først da hun mødte de danske modernister, som malede i en kubistisk stil frem til 1920, og i 1916 så en udstilling af fransk kubisme i København, at hun begyndte at male i den kubistiske stil.

Hendes barndom og voksenliv på landet i Nordsjælland fik stor betydning for hendes motivvalg. Marker og skove var foretrukne temaer og hønsegårde og fuglebure var i fokus i hendes malerkunst i løbet af 1920erne. Hun malede også figurbilleder, både portrætter og religiøse malerier.

Opstillinger er en central del af Ebba Carstensens værk og køkkenet og husgeråd har hun en særlig forkærlighed for. Det er svært at afgøre, om det har at gøre med, at hun var kvinde. Det er dog sikkert, at disse ting var lige ved hånden og at deres enkle former betød, at de kunne arrangeres, så kompositionen blev harmonisk og afbalanceret. Inspireret af Braque og Picasso foretrak hun de gylden-brune jordfarvers mørkere toner.

Maleriet Opstilling med rugbrød viser tydeligt indflydelsen fra kubismen. Et hjørne af bordet rager frem og ud imod beskueren. De enkle former er yderligere forenklet og fremstår i relief på grund af det stærke lys, som falder på dem fra venstre. Rummet er til en vis grad beskrevet i billedet her, selvom det ikke er tydeligt defineret. Farverne er primært varme og gyldne toner, som står i kontrast til den kolde blå i begge sider af værket.

Ebba Carstensen blev engang spurgt, om det var muligt at tjene til livets ophold som kvindelig kunstner, hvortil hun svarede:

”Man kan leve af det, men elendigt! Jeg får fem hundrede kroner for et maleri, som mine mandlige kolleger ville få tusind for. Hvorfor? Fordi jeg er kvinde og af en eller anden grund har de mennesker, der køber malerier, mere tillid til mænd.”

Dette kunstnerportræt er skrevet af kunsthistoriker Marianne Sørensen til kataloget ”31 Women Artists from 31 Danish Art Museums”, der i anledning af Kulturbyåret i 1996 blev til på foranledning af daværende kulturminister Jytte Hilden og blev realiseret af Kvindemuseet i Aarhus. Efter aftale med parterne gengives teksten nu for første gang på dansk.