KUNSTEN
MUSEERNE
HISTORIE
STATISTIK
DET SKER
OM KK15


Festen – 1935, olie på lærred, 136,0 x 156,0 cm, Kunstmuseet i Tønder


Rita Kernn-Larsen


Rita Kernn-Larsen startede sin uddannelse på Kunstakademiet i København, men af større betydning for hendes kunstneriske virke blev Fernand Légers skole i Paris, som hun besøgte 1930-1931. I disse år blomstrede surrealismen og hun mødte Dali, Magritte og Delvaux, hvilket øvede tydelig indflydelse på hendes kunst.

Surrealisternes mål var at fjerne alle hindringer for individets selvudfoldelse. De troede på en højere virkelighed, som var skjult i det underbevidste og ikke underlagt fornuftens tyranni. Psykoanalytikeren Freud var af stor betydning for surrealisterne, og Rita Kernn-Larsen har berettet om, hvor fascinerede de var af Freuds teorier og især drømmetydningen.

I 1930erne var Rita Kernn-Larsen tilknyttet surrealistiske grupper i Danmark og deltog i deres udstillinger. Maleriet Festen kan deles vertikalt i to halvdele. Den venstre halvdel er et virvar af glade dansere. Den nederste del viser fem ben og over disse springer en masse glade ansigter frem som knopper på et træ. Der er bryster og arme, som vifter med egeblade. I billedets højre halvdel sidder en enkelt figur på en taburet, bortvendt fra beskueren. Ved en af taburettens ben står to gipsfødder, den ene udstyret med en blomst. Figurens hoved er erstattet af en glaskugle med to fisk. Fiskene spiser af et æble, som figuren holder i hånden. Foran figuren står en stor mørk kande med en lille åbning. I billedets øverste højre hjørne rækker mange tynde lange arme ud efter de glade dansere i billedets venstre side.

Surrealisternes foretrukne provokerende tema var seksualitet. Mon kuglen her repræsenterer det kvindelige æg og fiskene sæden, som er trængt ind i ægget? Der er en modsætning mellem de frigjorte dansere i billedets venstre side og de tilbageholdte spændte figurer i billedets højre del. De seksuelle overtoner kan opfattes som lyriske og legende. En tolkning, der understøttes af maleriets titel, det bølgende linjespil og den lyse frivole farveholdning. På den måde står værket i kontrast til den mere sexistiske seksualitet skildret af mandlige surrealister som Salvador Dali og Wilhelm Freddie.

Dette kunstnerportræt er skrevet af kunsthistoriker Marianne Sørensen til kataloget ”31 Women Artists from 31 Danish Art Museums”, der i anledning af Kulturbyåret i 1996 blev til på foranledning af daværende kulturminister Jytte Hilden og blev realiseret af Kvindemuseet i Aarhus. Efter aftale med parterne gengives teksten nu for første gang på dansk.