Amalie på stol – 1981, bronze, 106,5 x 59,0 x 40,0 cm, Trapholt, Kolding
Hanne Varming
Hanne Varming er uddannet som billedhugger på Kunstakademiet. Hendes skulpturer ligger i smuk forlængelse af den klassiske tradition, med afsæt i naturalismen, som her dog er komprimeret og forenklet, i stil med værker af moderne billedhuggere som britiske Henry Moore.
Hendes motiv er det menneskelige individ. Hanne Varming har fire børn og hendes kunstneriske virke er tæt sammenflettet med børnenes opdragelse og livet i hjemmet. Børnene har siddet model for hende i alle aldre, men det er også hendes fremstillinger af gamle mennesker mærket af livserfaring, som hun er kendt for i den danske kunstverden.
Amalie på stol er et karakteristisk eksempel på en gammel kvinde. Figuren er forenklet og holdt sammen af stramme geometriske former. Kroppen er tynget, sække-lignende, med bryster, der hænger som hudlapper. Armene og benene er tynde og kantede og korresponderer smukt med stolens lignende kantethed, hvor den gamle kvindes spidse knæ svarer til den tilspidsede stoleryg. Amalies hoved hælder en smule til den ene side og et lille smil spiller på læberne. Hun er gengivet i et øjebliks fordybelse.
Hanne Varming er tydeligvis optaget af samspillet mellem linjer og former, herudover står det klart, at hun som billedhugger opfatter den ældre krop som smuk. Det menneskelige nærvær i hendes værker er så virkeligt, at man som beskuere risikerer at glemme, at de er lavet af bronze og ikke er levende kød og blod.
Dette kunstnerportræt er skrevet af kunsthistoriker Marianne Sørensen til kataloget ”31 Women Artists from 31 Danish Art Museums”, der i anledning af Kulturbyåret i 1996 blev til på foranledning af daværende kulturminister Jytte Hilden og blev realiseret af Kvindemuseet i Aarhus. Efter aftale med parterne gengives teksten nu for første gang på dansk.