KUNSTEN
MUSEERNE
HISTORIE
STATISTIK
DET SKER
OM KK15


My own Town. Byen under. Byen over – 1989, akryl på lærred, 360,0 x 520,0 cm, Vejle Museerne – Kunstmuseet


Merete Barker


Som elev af Richard Mortensen på Kunstakademiet blev Merete Barker inspireret af det konstruktive som centralt element i malerkunsten. Denne første inspiration affødte en interesse for computergrafik, hvis logiske systemer udtrykker gentagelse og anonymitet.

Foruden grafik og maleri har Merete Barker også arbejdet med store skulpturer, som inddrager det omkringliggende rum. I 1987 skabte hun en ”skov” af skibsmaster som en midlertidig udstilling på en af Københavns søer. Det færdige værk målte 20 x 20 x 12 m og bestod af stålwire, plastrør og bemalet træ.

I nyere tid har Merete Barker rejst til mange fjerne egne af verden, har besøgt indianerkulturer i Mexico og Guatemala, Sequoia i Californien og Grand Canyon. Hun tager altid sin skitsebog med for at indfange de umiddelbare indtryk. Hun forklarer rejsernes vigtighed for hendes arbejde sådan:

”For at forstå tankeprocessen, for at arbejde i rummet mellem bevidsthed og underbevidsthed, søger jeg kulturer, som stadig er synlige, men som er ved at blive opslugt af naturens kræfter. At male er for mig en lignende rejse”.

I 1989 bragte rejserne hende til Erdine i Tyrkiet, hvor hun udførte en lang række naturalistiske pennetegninger af byens gamle templer. Disse arkitektoniske former blev siden hen genkaldt i en serie af mere og mere abstrakte værker, hvor de strukturer, hun havde set, blev omdannet til bjerge – kultur forvandlet til natur.

Hun afsluttede serien med det store værk My own Town. Byen under. Byen over, som består af to lærreder, der horisontalt deler værket i to. Farverne er hovedsageligt toner af rød-orange, men med et kileformet spor af lavalignende masse i overgangen mellem de to lærreder. Farven ser ud til at løbe ned af lærredet og skabe sin helt egen form.

Bag abstraktionen fornemmes arkitektur i den nederste del af billedet. Den vedvarende gentagelse af buerne frembringer associationer til porte, men det er portene i en struktur, som er ved at give efter for den glødende lavas og ilds enorme kraft.

Maleriet er selvfølgelig åbent for den individuelle beskuers fortolkning, men Merete Barker har selv sagt om værket: ”Byen under er slavebundet af en struktur i opløsning. Byen over forsvinder i drømmen af skønhed.”

Dette kunstnerportræt er skrevet af kunsthistoriker Marianne Sørensen til kataloget ”31 Women Artists from 31 Danish Art Museums”, der i anledning af Kulturbyåret i 1996 blev til på foranledning af daværende kulturminister Jytte Hilden og blev realiseret af Kvindemuseet i Aarhus. Efter aftale med parterne gengives teksten nu for første gang på dansk.
                                                       
Merete Barker i bevægelse foran værket "From Chaos to Different Worlds" 2010
Foto: Anders Sune Berg