Damebilleder og Bryllupskagen – 1970
I 1970 var kvindesagskampen for alvor i gang i
Danmark, og der dannedes i disse år flere
organisationer og grupper, der på forskellig vis,
tog kampen op. En af disse grupper var Kanonklubben,
der var en kunstnersammenslutning, dannet af elever
på Kunstakademiet. Gruppen bestod af både mænd og
kvinder, men det var syv af gruppens kvindelige
kunstnere – Kirsten Justesen, Kirsten Dufour, Jytte
Keller, Jytte Rex, Rikke Diemer, Marie Bille og
Gitte Skjold-Jensen – der i foråret 1970 arrangerede
de to udstillinger/happenings/aktioner
Damebilleder
og
Bryllupskagen. Med Damebilleder skabte Kanonklubben seks tableauer i Rådskælderen på Kunstakademiet i perioden den 10. til 24. april, hver af dem udstillet et begrænset antal dage, og erstattet med det næste tableau. De seks tableauer tog hvert et relevant emne indenfor kvindeoprør og ligestilling op til debat. Man startede med Ludderen, Hvor kvindens rolle som sexobjekt blev belyst, ved at udstille kvinden letpåklædt, bag en glasrude og med en seng bag sig, som man kender det fra bl.a. Amsterdams Red Light District. |
Judoeksperter viste under tableauet
Forsvaret,
hvordan man kan slå fra sig, hvorefter røde
symaskiner, hvor der syedes røde kjortler på, indtog
Rådskælderen under det femte tableau
Kjortlerne.
Det sidste tableau
Lejren
omdannede Rådskælderen til en camp, hvor de
kvindelige kunstnere flyttede ind med deres børn.
Lejren var
et billede på den solidaritet, kvinder imellem, der
skal til for at skabe fremgang for kvinderne. Som
afslutning på det hele holdtes en fest, hvor alle
der deltog, skulle være klædt i rødt – kærlighedens
og fremtidens farve.
Sideløbende med
Damebilleder
foregik happeningen
Bryllupskagen
i en af Kunstakademiets arbejdsbarakker ved Øster
Voldgade i København den 12. til 24. april.
Arbejdsbarakken var af Kanonklubben blevet omdannet
til en stor bryllupskage med en figur af gommen på
toppen.
Bryllupskagen skulle symbolisere den triste
skæbne kvinder gik imod ved indgåelsen af ægteskab –
den mistede frihed, og forventningen om opfyldelse
af de klassiske kønsroller.