KUNSTEN
MUSEERNE
HISTORIE
STATISTIK
DET SKER
OM KK15

 

Damebilleder og Bryllupskagen – 1970

  I 1970 var kvindesagskampen for alvor i gang i Danmark, og der dannedes i disse år flere organisationer og grupper, der på forskellig vis, tog kampen op. En af disse grupper var Kanonklubben, der var en kunstnersammenslutning, dannet af elever på Kunstakademiet. Gruppen bestod af både mænd og kvinder, men det var syv af gruppens kvindelige kunstnere – Kirsten Justesen, Kirsten Dufour, Jytte Keller, Jytte Rex, Rikke Diemer, Marie Bille og Gitte Skjold-Jensen – der i foråret 1970 arrangerede de to udstillinger/happenings/aktioner Damebilleder og Bryllupskagen.

Med Damebilleder skabte Kanonklubben seks tableauer i Rådskælderen på Kunstakademiet i perioden den 10. til 24. april, hver af dem udstillet et begrænset antal dage, og erstattet med det næste tableau. De seks tableauer tog hvert et relevant emne indenfor kvindeoprør og ligestilling op til debat. Man startede med Ludderen, Hvor kvindens rolle som sexobjekt blev belyst, ved at udstille kvinden letpåklædt, bag en glasrude og med en seng bag sig, som man kender det fra bl.a. Amsterdams Red Light District.

 

De umulige idealer kvinden tvinges til at leve op til, belyses i udstillingens andet tableau Skønheden. Med Opvasken fyldtes Rådskælderen med beskidt opvask, imens de syv kunstnere blot sad og lavede ingenting, som et billede på, hvad der ville ske, hvis kvinden strejkede fra de huslige pligter, hun ofte alene påtog sig i mange hjem.

Judoeksperter viste under tableauet Forsvaret, hvordan man kan slå fra sig, hvorefter røde symaskiner, hvor der syedes røde kjortler på, indtog Rådskælderen under det femte tableau Kjortlerne. Det sidste tableau Lejren omdannede Rådskælderen til en camp, hvor de kvindelige kunstnere flyttede ind med deres børn. Lejren var et billede på den solidaritet, kvinder imellem, der skal til for at skabe fremgang for kvinderne. Som afslutning på det hele holdtes en fest, hvor alle der deltog, skulle være klædt i rødt – kærlighedens og fremtidens farve.

Sideløbende med Damebilleder foregik happeningen Bryllupskagen i en af Kunstakademiets arbejdsbarakker ved Øster Voldgade i København den 12. til 24. april. Arbejdsbarakken var af Kanonklubben blevet omdannet til en stor bryllupskage med en figur af gommen på toppen. Bryllupskagen skulle symbolisere den triste skæbne kvinder gik imod ved indgåelsen af ægteskab – den mistede frihed, og forventningen om opfyldelse af de klassiske kønsroller.