Kvindeudstillingen – 1975
1975 blev af FN udråbt til
internationalt kvindeår, med fokus på kvinders
vilkår og rettigheder. Kvindeåret afstedkom en lang
række arrangementer og tiltag over hele verden, hvor
kvinderne i alle lag af samfundet, tog denne givne
mulighed for at indvinde sig større frihed og
ligeberettigelse. I Danmark førte kvindeåret bl.a.
til oprettelsen af et blivende ligestillingsråd, der
skulle kæmpe for kønnenes lige rettigheder socialt
og politisk. Ligestillingsrådet blev dog nedlagt i
2000, hvor der i stedet blev oprettet
ligestillingsministeriet, som skulle bringe
problemstillingen tilbage på den politiske
dagsorden.
I forbindelse med FN’s kvindeår
blev der af Nordisk Kulturfond givet støtte til
bl.a. Kvindeudstillingen på Charlottenborg, der
fandt sted i kvindeårets sidste måned. Udstillingen
blev arrangeret af kunstnersammenslutningen
Rejsning, samt en række individuelle kvindelige
kunstnere. Målet med udstillingen var at give et
billede af, hvordan det er at være kvinde. Man
indbød ikke kun kunstnere til at deltage, men alle
slags kvinder. Der deltog bl.a. arkitekter,
husmødre, forfattere m.m., og udstillingen blev
derved i sig selv noget utraditionel. De deltagende
kunstnere var heller ikke kun de mest kendte, men en
blanding af også helt ukendte kunstnere, der normalt
befandt sig langt fra Københavns kunstscene. I alt
deltog ca. 140 kvinder – nedenfor findes en liste
over de deltagende kunstnere, da en liste over alle
deltagere ikke har været muligt at lave.
Udstillingen, der forløb sig over
fjorten dage fra den 8. til den 21. december, var en
kombination af en udstilling af værker og genstande
i Charlottenborgs lokaler i København, og en masse
daglige aktiviteter og arrangementer omkring
udstillingen. Nogle af disse aktiviteter var bl.a.
teater, oplæsninger, lesbisk rollespil og koncerter.
Udstillingen var godt besøgt,
måske bl.a. fordi der foregik noget nyt hver dag,
som folk kunne komme og opleve eller tage del i. I
pressen fik udstillingen generelt en meget positiv
modtagelse. Især Informations anmelder, Hans Edvard
Nørregård-Nielsen, giver udstillingen mange roser
med på vejen og beskriver udstillingen levende.
Berlingske Tidende valgte, i samme nr., at trykke to
anmeldelsers meninger om udstillingen. Den ene
anmelder, Gunnar Jespersen, roser nogle enkle af
værkerne, men mener generelt at der mangler
sammenhæng mellem idé og udførelse og omtaler den
som ”… de
gode hensigters lidt ulegemlige drømmelandskab.”.
Hans kollegas, Hanne Dam, anmeldelse – trykt på
samme side – omtaler dog udstillingen langt mere
positivt og kalder den bl.a.
”denne
frodige kvindeudstilling”.
I forbindelse med udstillingen
blev der trykt et katalog, lavet som et
gruppearbejde af nogle af de deltagende kunstnere.
Kataloget fremstår nærmest som et værk i sig selv,
med tryk, tegninger, skrift og mere. Pga. copyright
kan kataloget ikke gengives her, men det kan udlånes
fra flere af landets biblioteker.