KUNSTEN
MUSEERNE
HISTORIE
STATISTIK
DET SKER
OM KK15

 

Den Fries kvindelige kunstnere 1891 - 1991

I 1991 kunne Den Frie Udstilling fejre sit 100 års jubilæum, og i denne anledning samarbejdede Kvindemuseet i Århus og Skagens Museum, om en udstilling, med de kvindelige medstiftere af Den Frie Udstilling. Kunstnersammenslutningen Den Frie Udstilling, der i 1898 fik sine egne lokaler – den i dag velkendte træpavillon tegnet af J.F. Willumsen – opkaldt Den Frie, blev oprettet som modsvar til den censurerede udstilling på Charlottenborg. De medstiftende kunstnere fandt den censurerede udstilling for rigid og gammeldags, og gav denne skylden for, at dansk kunst havde opnået meget lidt anerkendelse i udlandet de senere år, fordi de simpelthen ikke havde fulgt med tiden. Derfor tog disse 18 kunstnere det store sats og oprettede deres egen udstilling, uden censur, som skulle gøre dansk kunst relevant igen, og fremme de nye tendenser inden for kunsten. De bedst kendte kunstnere blandt kunstnersammenslutningen var klart de mandlige – bl.a. J.F. Willumsen, Vilhelm Hammershøi og Harald Slott-Møller – som allerede var etablerede og anerkendte kunstnere på den danske og internationale kunstscene. De kvindelige medstiftere, tog derimod et meget stort sats, da de valgte at gå med i sammenslutningen. De kvindelige kunstnere, havde kun få år forinden fået adgang til Kunstakademiet, og var i løbet af det forrige årti, endelig begyndt at blive repræsenteret i større antal, på Charlottenborg. De fem modige kvinder – Johanne Krebs, Edma Frölich, Agnes Slott-Møller, Susette Holten og Marie Krøyer – var altså knap nok blevet optaget i den etablerede kunstinstitution, før de reagerede og tog handling mod denne. Dette opgør var især opsigtsvækkende for den ene af de fem kunstnere, nemlig Johanne Krebs. Hun havde gennem mange år gået forrest i kampen for kvindernes ret til at blive optaget på kunstakademiet, hvilket endeligt blev opnået i 1888 – i sær på grund af netop hendes hårde arbejde. Hun fungerede også på dette tidspunkt, og indtil dens lukning i 1908, som inspektrice på Den med Kunstakademiet forbundne Kunstskole for Kvinder. Her var hun i forvejen upopulær hos den mandlige ledelse, og dette opgør med deres censurerede udstilling, fremmede på ingen måde hendes popularitet.

Kunsthistorikeren Claudine Steensgaard Nielsen stod bag udstillingen Den Fries kvindelige kunstnere 1891, og lavede der til et katalog, hvor de fem kunstneres historier er fortalt. Claudine Steensgaard Nielsen dykker ned i disse kunstneres historie og værker, fordi de, ligesom mange andre kvindelige kunstnere fra denne tid og tiden efter, er blevet glemt og overset i eftertiden. Hun ligger vægt på vigtigheden af, at man tager disse kvinder op igen, og gør noget for, at også de bliver repræsenterede på vores kunstmuseer, da mange af dem enten slet ikke, eller i meget begrænset omfang, er købt ind til de offentlige samlinger. Det spændende katalog, med samme navn som udstillingen, kan købes på Kvindemuseet og Skagens museum, og kan lånes fra landets biblioteker.

Den Fries kvindelige kunstnere 1891, blev omtalt meget rosende af anmelderne, både i dens tid i Århus og senere i Skagen. Der er en generel enighed om, at selvfølgelig skal man tage disse kunstnere frem igen, og give dem den anerkendelse, de fortjener, både for deres talent og deres hårde kamp for retten til at være kunstnere.