KKS jubilæumsudstilling 75 år - 1991
I anledning af Kvindelige Kunstneres Samfunds 75 års
jubilæum afholdte foreningen, i samarbejde med det
københavnske udstillingssted NIKOLAJ Kunsthal, en
stor udstilling med værker af KKS’ medlemmer. I alt
deltog 140, af foreningens 169 medlemmer, med værker
på udstillingen, der spændte over alt fra maleri og
skulptur til vævning, fotokunst og keramik.
Kvindelige Kunstneres Samfund blev oprettet den 7.
februar 1916. På dette tidspunkt optog andre
kunstforeninger, bl.a. KKS’ modsvar Malende
Kunstneres Samfund, ikke kvinder. Foreningens to
stiftere, Marie Henriques og Hedvig Kinch – i dag to
forholdsvis glemte kunstnere, så derfor det behov,
der var, for en sammenslutning, der kunne varetage
de kvindelige kunstneres interesser. Kunsthistoriker
Lise Funder var udstillingsleder på udstillingen, og
forskede i denne forbindelse i KKS’ historie. Ud af
denne forskning kom det spændende
katalog/jubilæumsskrift, udgivet i forbindelse med
udstillingen, der giver et spændende indblik i den
kamp, for kvindelige kunstneres lige vilkår, KKS har
været en stor del af, siden dens oprettelse 75 år
før.
I anmeldelserne af udstillingen udtaler flere af de
udstillende medlemmer sig om KKS. De fortæller, at
KKS i høj grad stadig i 1991 har berettigelse, og at
der stadig kommer rigtig mange nye unge medlemmer
til. For selv om kvinderne nu har haft adgang til de
officielle kunstskoler med mere i ca. 100 år, så
arbejder de stadig med til tider meget anderledes
forhold end deres mandlige kolleger. Kunstnerne
fortæller anmelderne, hvordan f.eks. de yngre
kvinder har en noget sværere kamp for at få
samarbejder med f.eks. gallerier op at stå.
Gallerierne frygter, at de unge kunstnere snart skal
have børn og barsel, og dermed pludselig ikke er
synlige på kunstscenen i en årrække og mister deres
relevans.
De kvindelige kunstnere må også meget
eftertrykkeligt lægge vægt på, hvordan deres kunst
ikke er anderledes end mændenes. Der har siden kvinderne begyndte at
udstille i større antal 100 år før, været en
forventning om at kvinderne lavede, hvad man
betegner som Kvindekunst – at det på en eller anden
måde var fundamentalt anderledes fra mænds kunst. Og
her i 1991 må kvinderne altså stadig tale om igen og
igen, hvordan deres værker er
Kunst og ikke Kvindekunst.