Body as Membrane/Kroppen som membran – 1996
Allerede to år efter Brandts Klædefabriks store
udstilling med udelukkende kvindelige kunstnere
“Dialog med det Andet”, arrangerede de igen en
udstilling med udelukkende kvindelige kunstnere.
”Body as Membrane” tager udgangspunkt i Body Art,
der er en bevægelse inden for performancekunsten,
hvor kunstneren bruger kroppen – ofte deres egen – i
værket/happeningen. Kroppen bliver i Body Art både
redskab og lærred.
Udstillingen fandt sted fra den 12. januar til den
17. marts 1996. Brandts Klædefabrik havde inviteret
de to pionerer indenfor Body Art, den danske Kirsten
Justesen og den østrigske Valie Export, til at
deltage i en udstilling. Det endte med at det var
disse to kunstnere, som hovedsageligt stod for
udstillingen. De valgte hvilke andre kunstnere, der
blev indbudt, koncept og tema, opsætning og hvilket
materiale, der skulle med i både udstilling og
katalog. I alt deltog 17 internationale kunstnere –
alle kvinder, et bevidst valg, men ikke noget der
lægges stor vægt på i det medfølgende katalog. Det
er tydeligt, at det ikke er kunstnernes køn, der
lægges vægt på, fra arrangørernes side, noget andet
er så hvordan den fremstilles i pressen.
De deltagende kunstnere var udvalgt efter Justesens
og Exports ønske om at bruge et eller flere af netop
denne kunstners tidligere værker, som satte temaet
”membran/grænse” i spil. Og dernæst blev nogle af
kunstnerne også bedt om at lave et værk til
udstillingen.
Da Body Art er en del af performancekunsten, og
altså baseret på happenings og performances, var
udstillingen i højere grad en dokumentation af disse
begivenheder. Der var opstillet fotostater af de
egentlige værker, som i nogle tilfælde fandt sted op
til 30 år tidligere. At de egentlige værker var
noget, der fandt sted i fortiden, og dette altså kun
var dokumentationen af dem, var noget der
kritiseredes i anmeldelserne af udstillingen – som i
det hele taget får en mindre positiv modtagelse i
pressen. Og selv om der fra arrangørernes side ikke
lægges vægt på at dette er en udstilling med
udelukkende kvindelige kunstnere, er det noget der
omtales og diskuteres i anmeldelserne – hvilket nok
ikke havde været tilfældet, havde det udelukkende
været mandlige kunstnere. Om det er værd at bemærke,
at vi her kun hører fra mandlige anmeldere, fra
tidens største aviser, skal ikke kunne siges.