Kvindens rum – Kvindens rammer – 2001
Den 11. maj 2001 åbnede udstillingen Kvindens rum –
Kvindens rammer på Kvindemuseet i Aarhus. Ideen
til udstillingen kom da Ingeborg Bugge i 1999 havde
forestået et undervisningsforløb i Kunsthistorie på
Aarhus Universitet om kvindelige kunstnere i Norden
i perioden 1870-1920. Kurset tog udgangspunkt i
sammenhængen mellem de kvindelige kunstneres valg af
motiv og tematik, og deres livsvilkår som kvinder og
kunstnere omkring 1900. Under dette forløb
konstaterede Ingeborg Bugge og hendes studerende at
en stor del af materialet, der var at finde, om de
kvindelige kunstnere, handlede om deres
uddannelsesmæssige forhold, biografiske
informationer, som hvem de var gift med eller om de
forblev ugifte og deres relation til
ligestillingskampen – meget lidt materiale var om
deres reelle produktion. I 1970’erne og 80’erne
havde mange kunsthistorikere gjort et stort arbejde
ud af at afdække dette forsømte område indenfor
kunsthistorien – nemlig de kvindelige kunstnere,
hvem de var, og hvilke forhold de havde at kæmpe med
– at man langt hen af vejen havde forsømt deres
værker. Dette betød at Ingeborg Bugge og hendes
studerende i analysen af værkerne ikke havde nogen
allerede nedfældet indholdsanalyse at forholde sig
til ved mange af billederne, og derfor havde meget
frie tøjler i deres tolkninger. Ingeborg Bugge
ønskede at bringe dette et skridt videre, og
forhørte sig derfor på Kvindemuseet om en mulig
særudstilling, hvor man netop tog udgangspunkt i det
enkelte værks indhold og billedunivers, for derved
også at kunne fortælle noget om kvindernes liv og de
rammer de levede i.
Selve udstillingen var opbygget som mindre
tredimensionelle rum, omkring et værk, der
afspejlede det afbillede rum. På den måde blev
kunstnernes stuer, køkkener, arbejdsrum etc. en del
af beskuerens rum, og man kunne træde ind i kvindens
rum som det så ud for 100 år siden.
I forbindelse med udstillingen udgav Ingeborg Bugge
og Kvindemuseet kataloget
Kvindens rum –
Kvindens rammer: Kvindelige kunstnere i Danmark
1870-1920. Det indeholder korte præsentationer
af kunstnerne og analyser af de udstillede værker,
og er dermed endelig med til at rette op på, at de
kvindelige kunstneres værker kun i meget begrænset
omfang er blevet nærstuderet enkeltvist.