Avantgardens kvinder – 2012
Avantgardens Kvinder fandt sted på Louisiana Museum of Modern Art fra 14. februar til 28. maj 2012, og præsenterede 8 udenlandske avantgardistiske kvindelige kunstneres værker. Det har desværre ikke været muligt at finde meget materiale om udstillingen i form af anmeldelser og der blev ikke lavet et katalog i forbindelse med den. Men Louisiana har en stor mængde materiale om udstillingen på deres hjemmeside, hvor man bl.a. kan se en video fra udstillingen, der giver en godt indtryk af denne, og der kan læses beskrivelser af de 8 udstillede kunstnere (Læs mere her)
Louisiana
skriver selv som introduktion til udstillingen:
Otte
målbevidste, kompromisløse og eksperimenterende
kvinder. Alle engagerede i deres kunst og deres
samtid og pionerer inden for den æstetiske fornyelse
af kunsten i mellemkrigstiden. Helt ufortjent er de
i dag så godt som ukendte i dag, hvilket denne
udstilling søgte at råde bod på.
Fem temaer, flere “ismer”, mange
udtryk og to heftigt eksperimenterende årtier. Jo, der var tale om en både omfattende og ambitiøs præsentation af
otte af de mest fremtrædende kvindelige
avantgardekunstnere i mellemkrigsårenes Europa. Det
var første gang deres værker var samlet på en
udstilling, som både tegnede et billede af dem
individuelt og fokuserede på deres kunst, indbyrdes
forhold og netværk. Mange tråde blev således knyttet
til et unikt tidsbillede med søgelyset rettet mod
kunstnere, der aldrig har fået den opmærksomhed og
det eftermæle, de fortjener.
Udstillingen søgte at
genskrive historien om 20’ernes og 30’ernes
kunstneriske avantgarde ved at vise, hvordan disse
otte kvinder på afgørende vis bidrog til de
æstetiske fornyelser, der fandt sted i de år.
Fornyelser, vi kender som
dadaisme, surrealisme og konstruktivisme,
og som udsprang af kreative og radikale miljøer i
bl.a. Berlin, Zürich og Paris.
De otte kvinder forstod på
hver deres måde at gribe og udnytte mulighederne i
det samfundsopbrud, afslutningen på 1. Verdenskrig
bragte med sig. De forholdt sig langt friere til
traditioner og konventioner og eksperimenterede med
såvel genrer, udtryk og materialer som med egen
identitet.
Avantgardens Kvinder 1920-1940 samlede omkring 200 værker, der viste hvordan de otte foldede sig
ud inden for maleri, fotografi, collage, design,
film og skulptur. Udstillingen var et samarbejde med
Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen Düsseldorf og blev
støttet af C.L. Davids Fond og Samling.