Portræt af tante Vilhelmine Skovgaard – ca. 1900, olie på lærred, 52,0 x 40,0 cm, Skovgaard Museet, Viborg
Susette Holten Skovgaard
Susette Skovgaard blev født ind i en rigtig kunstnerslægt. Hendes far var den berømte guldaldermaler P. C. Skovgaard og hendes mor, Georgia Skovgaard, var Danmarks mest talentfulde kunstbroderer. Susettes to ældre brødre var de legendariske kunstnere Niels og Joakim Skovgaard. Moderen døde, da Susette kun var fem år gammel og hendes fader døde syv år senere. De tre børn på 19, 17 og 12 år forblev sammen i familiens hjem. Stik mod forventning fik Susette ikke ansvaret for alle de huslige gøremål, men delte dem med brødrene. Hun modtog privatundervisning, men var som kunstner primært selvlært.
Som tidsånden foreskrev eksperimenterede Susette Skovgaard med mange forskellige kunstneriske genrer. På et tidspunkt i 1880erne udførte hun en række humoristiske keramiske arbejder. Som maler koncentrerede hun sig om landskabs- og portrætmaleriet. Hun var tydeligvis påvirket af tidens tendenser i kunsten, brugte lyse farver og eksperimenterede med et formsprog af lange enkle linjeforløb ofte i en dekorativ stil.
Hun debuterede tidligt på Charlottenborg-udstillingerne, men på trods af denne blåstempling var hun i 1891, som en af fem kvinder, med til at stifte ”Den Frie Udstilling”. Her udstillede hun ti landskabsbilleder fra en rejse til Norge.
Hendes ægteskab i 1894 var i første omgang ingen hindring for karrieren og et år senere blev hun kunstnerisk leder af ”Kvindernes Udstilling” i København, hvor hun også udstillede kunsthåndværk. Men da hendes mand, der var købmand, gik konkurs, var parret tvunget til at emigrere til USA i en periode på omkring fem år.
Susette Skovgaard forsøgte fortsat at sælge sine malerier, men på grund af familiens vanskelige økonomiske situation var hun tvunget til at finde andet lønnet arbejde.
I 1910 vendte Susette Skovgaard og hendes mand hjem til Danmark, hvor hun blev ansat som porcelænsmaler på Den kongelige Porcelainsfabrik.
Portræt af tante Vilhelmine Skovgaard menes at være inspireret af impressionismens lyse solfyldte farver. Indflydelsen fra Anna Anchers genremalerier fornemmes også stærkt, da vi her ser en kvinde opslugt af sit håndarbejde siddende ved et vindue. Portrættet skildrer en kær tante og hendes stille liv, som hun sidder der og arbejder i sit lille hyggelige hjem.
Dette kunstnerportræt er skrevet af kunsthistoriker Marianne Sørensen til kataloget ”31 Women Artists from 31 Danish Art Museums”, der i anledning af Kulturbyåret i 1996 blev til på foranledning af daværende kulturminister Jytte Hilden og blev realiseret af Kvindemuseet i Aarhus. Efter aftale med parterne gengives teksten nu for første gang på dansk.