Kvindernes Udstilling
1895
KUNST.
(Den frie Udstillings Bygning)
I Kunstafdelingen paa Kvindernes Udstilling har man
som en historisk Indledning søgt at faa de afdøde
Malerinder repræsenterede. Er det end ikke lykkedes
for alles Vedkommende, er end Resultatet ikke blevet
saa fyldigt og smukt, som man kunde have ønsket, saa
kan man i flere Tilfælde henvise til de offentlige
Samlinger. I andre maa man nøjes med at trække de
paagældendes Fortjenester frem fra Glemsel; i
Eftertiden. Naar man tager i Betragtning, at nogle
af de her repræsenterede Kvinder fuldstændig eller
til Dels have maattet savne en grundig Uddannelse i
deres Fag, tør man maaske slutte, at de fra Naturens
Haand ikke have været ringe udstyrede, og at der
kunde have været opnaaet særdeles smukke Resultater,
hvis deres Evner helt havde været helligede til
Kunsten.
Den ældste som præsenteres for Publikum,
Kobberstikkerinden Frøken
Johanne Fosie,
benævnes saaledes i Krohns Katalog ”Dilettant” og
har antageligen gjort sine Blade ”con amore”, indtil
hun ved sit Giftermaal lagde sin Kunst paa Hylden.
J. M. Thiele skriver om hende i sin Bog
”Kunst-Akademiet”, at ”hun var en af Faderens
talentfuldeste Elever, som endogsaa synes at have
overskygget ham saavel ved hendes Kunstfærdighed,
som ved en for hun Tid ualmindelig Aandrighed”.
Hendes Stambog, skænket til Kobberstiksamlingen af
Professor N. L. Høyen, findes nu paa store kgl.
Bibliotek; den indeholder Billeder og Poesier af
hendes samtidige: Preisler, Pilo, J. Lode o. fl., og
det kan maaske interessere her at gengive nogle
Linier, som handle om hende selv:
”Kom største Konstner! Og lad see, om Du tør vove
At udstaae Prøve med vor Jomfru Fosie,
At Du maa give tabt, jeg forud dig kand love
Thi man fra hende kand kun Mesterstykker see,
Hvad Under? Da hun selv er største Mester-Stykke,
Som nogensinde fra Naturens Verksted gik;
Det mig u-muligt er med Pennen at udtrykke
Hvor stor en Sjæl hun i et deiligt Legem fik.”
Kjøbenhavn 21 Sept. 1752.
P. J. Tetens.
(Dr., Biskop i Viborg, f. 1728, d. 1805.)
Et andet Vers slutter saaledes:
”…. Jeg siger Mæster, thi hun dette meriterer
Blandt store Mæstere hun billig regnes kand
Og vores Danmark ey liidet sig flaterer
At det en Jomfru har til Mæster i sit Land.”
Februar 1747.
E. S. Resch.
(Sorenskriver i Stør i Norge, d. 1799)
Alexia de Lodes
Stik i Pontoppidans danske Atlas (i store kgl.
Bibliotek) kan vel kaldes naive, men synes ikke at
være det i højere Grad end de fleste andre
landskabelige Afbildninger i samme Værk, som ere
udførte af Mænd. Vi finde i den franskfødte
Madame
Clemens den fuldstændig uddannede
Kobberstikkerinde med en stor Begavelse. Den
kongelige Kobberstiksamling ejer 13 Blade af hende.
Den ældste Malerinde,
Fru Bærens,
hvis Portræt har sin Plads i Akademiets Festsal, men
for Tiden hænger i den kulturhistoriske Afdeling, er
repræsenteret ved sine Receptionsbilleder, og det
kgl. Akademi ejer endnu et tredje Billede af hende.
Mariane Stub
var født med et svagt Legeme – en Lamhed i Benene –,
men des fuldkommere var hendes Aand og Intelligens
udviklet, og hendes ikke ubetydelige Talent, som
slet ingen Uddannelse fik under Læreres Vejledning,
har hun kun kunnet udvikle dels ved at kopiere, dels
ved at portrætere paa egen Haand. Hun levede hos
sine Forældre paa deres Landejendom ved Kallundborg.
I 1823 har hun udstillet ”Familiesorgen”; ”Den
sørgende Moder har skjult sit Hoved i Faderens
Skjød, hans lille Søn læner sig ved hans Knæ og
peger spørgende til Dødens Engel, som har et spædt
Barn i sin Favn”. (Reitzels Katalog). Iblandt
Broderen, Chr. Kratzenstein-Stubs, efterladte
Haandtegninger findes det omtalte Motiv, der altsaa
er malt efter Broderens Komposition, eftersom han
allerede døde 1816. Om Frøken
Julie Lütkens
”6 nydelige Landskaber”, hvormed hun debuterede paa
Charlottenborg som Udstiller, og paa hvilke hun
enstemmigt blev agreeret, har man ikke faaet nogen
Oplysning. Hendes Receptionsstykke blev ikke udført,
da hun alt 1816 døde ved et Ulykkestilfælde. Frøken
E. C. Harboe
har især kopieret, hun døde i Rom. Frøken
Caspare
Preetzmann og fruerne
B. Puggaard
og E. C.
Tscherning have hver især været nøje knyttede
til de store Kunstnere, henholdsvis Jerichau,
Thorvaldsen og Lundbye. K. F. Viborg skriver i sin
Anmeldelse af Charlottenborg-Udstillingen 1844: ”Fru
Puggaards Udsigt over ”Campagne di Roma” udmærker
sig ved en dygtig og kjærlig Opfatning af Sujettet;
Partiets Ejendommelighed er ikke alene sandt, men
smukt greben og fremstillet med klar Anskuelighed”,
…. og samme Aar skriver han om
Frøken Lützow’s ”Sommeraften ved Aunsøgaards Bakker”: – ”det røber
en blød Pensel og Sands for Farveharmoni — — — — der
er neppe noget Spørgsmaal om, at denne Dames Talent
kan udvikles til en mere end almindelig Højde”.
Blomstermalerinderne slutte sig nærmest til deres
Lærere og have tillige, til Dels paa første Haand,
studeret, og kopieret, berømte Hollændere, med
hvilket Formaal flere have gjort Udenlandsrejser. K.
F. Viborg formaner dem i sin Udstillingskritik til
et grundigt Studium af den hele Art af Blomster, som
de ville fremstille, og siger, at man ikke maa ordne
Blomster, der høre hjemme i forskellige Aarstider, i
en Gruppe.
De fleste af de afdøde Kunstnerinder have haft den
Tilfredstillelse at blive paaskønnede af deres
samtidige, og det tør maaske forudsættes, at nogle
af disses Udtalelser have Interesse for Nutiden.
I 1828 skriver N. L. Høyen: ”Af hans (J. L. Jensens)
Elev Jomfru
Hellesen, er der en Kurv med Druer, som ere
malte, ganske i Jensens Manér, med megen Sandhed og
Smag”. K. F. Viborg skriver 1841: ”I Jomfru Hellesen
Arbejder er det oftest en kjendelig Stræben efter
den maleriske Benyttelse af Lyset”, og om
Christine
Løvmand siger han samme Aar: ”Megen Tak
fortjener hun ved at have valgt simple Mark- og
Skovblomster i naturlig Forekomst til sine
Fremstillinger”. 1838 skriver N. L. Høyen i sin
Anmeldelse af Udstillingen på Charlottenborg: ”En
ung Konstnerinde
Frøken Herbst,
optræder, for første Gang og Paa en meget lovende
Maade ved det Liv og Studium, som hun har lagt for
Dagen i sine Fremstillinger af Hesten. I disse smaa
Figurer er der en Opfatning af dette ædle Dyr i
forskellige Situationer, og et Bekjendskab til dets
Former, som viser, at det her gaar ud paa noget
Alvorligere end en Dilettansts Morskab. Den lille
Hest i Elfenben, hendes første Forsøg i et
vanskeligere Stof end det bløde Vox, er udført med
megen Omhu og fri for enhver falsk Stræben efter
Delikatesse”. 1841 skriver K. F. Viborg: ”Vi nævne
blot i forbigaaende ……. For at kunne komme til at
omtale nærmere et Phænomen i vor Konstverden, som er
ligesaa sjeldent som glædeligt. At en Dame har en
levende Konstsands er vel ikke saa Sjeldent; at hun
har et saa kraftigt og afgjort skulptorisk Talent,
at hun føler sig tvungen til at modulere, og udsætte
sig for Publikums tidt fordomsfulde Dom, er allerede
meget sjeldent; men at hun opfatter dybt, og
modulerer fortræffeligt er en stor Sjeldenhed, som
fortjener at hilses med almindelig Glæde. Denne Dame
er Frøken Herbst. — — — — Men naar man har betragtet
og sat sig ind i Frøken Herbst’s Præstationer, vil
man være enig i, at det danske Publikum har stor
Aarsag til med Glæde at hilse en Konstnerinde med et
saa udmærket Talent og vide hende dansk. Naar man i
Almindelighed frakjender Qvindekønnet Originalitet
eller vel rettere Talent til selv at skabe, da er
Frøken Herbst uimodsigelig et glimrende Eksempel,
der oplyser, at heller ikke denne Regel er uden
Undtagelse — — — — maatte den ligesaa beskedne som
aandfulde Konstnerinde stedse undgaae Gudinden
Invidias aarvaagne Øje!”
Desværre ere flere af Kunstnerindens Grupper gaaede
til Grunde ved Kristiansborg Slots Brand, og hun har
selv tilintetgjort flere Forme, hvorfor hendes
Arbejder ere meget sjældne.
Fru Elisabeth Jerichau-Baumanns Virksomhed ligger vor Tid saa nær, at
saavel hun som hendes Kunst vil være Publikum i
frisk Minde.
Fru Sofie Madsen, født Thorsøe’s, Fader malede selv. Han kendte
Eckersberg godt og underviste ham i Skibes
Konstruktion etc. Hendes Moder, der var Datter af
Portrætmaleren Peter Faxøe, malede ogsaa, og endnu
længere tilbage véd man, at der i Slægten har været
Personer med kunstnerisk Begavelse.
Ifølge Weilbachs Kunstnerleksikon findes blandt vore
afdøde Kunstnerinder 3[1], agreerede fra forrige
Aarhundrede, og 3 fra dette Aarhundrede, som ere
agreerede eller Medlemmer af Akademiet. 7 Malerinder
have i Aarenes Løb til den kgl. Malerisamling solgt
ialt 36 Billeder, deraf 3 Figurbilleder og 1
Landskab, medens de resterende 32 ere Blomster- og
Frugtstykker, og alle skyldes 3 Malerinder i Aarene
fra 1825-1846. Den daværende Gallerikommission maa
have bestaaet af store Blomsterelskere! Senere ere
de fleste af Billederne anbragte paa Slotte og
Palæer, og kun enkelte ere fremhængte i Samlingen i
Kjøbenhavn. Fra 1846 til 1895 have kun meget faa
kvindelige Arbejder fundet vej til Statens Samling.
Johanne Fosie,
f. 1726, d. 1764.
”Yngste Datter af Jacob Fosie, Kjøbenhavner, født
1679, Tegnelærer for Sø-Cadetterne.” — — — ”Hun blev
gift med en Præst Westengaard i Sverborg, og deres
Søn var Provst Westengaard, Faderen til Professor
Niels L. Høyens Hustru.” (J. M. Thiele).
1.
Et Maleri i Gouache.
(Tilhører Hr. Kancelliraad
Lynge).
2.
Christi Bespottelse. (J. Fosie, 15 Aar.)
(Tilhører
Hr. Kancelliraad Lynge).
3.
En Pige, som malker en Gjed. Kopi.
(Tilhører Hr.
Kancelliraad Lynge).
4.
En Bodfærdig Helgeninde.
(Tilhører Hr. Kancelliraad
Lynge).
5.
En gammel Borg.
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
6.
Dokkens Indvielse. 1743.
(Tilhører Hr. Kancelliraad
Lynge).
7.
Ved en Flod ligger tilh. En Stad.
(Tilhører Hr.
Kancelliraad Lynge).
8.
Cavalerist. Kopi.
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
9.
Christiansborg Slot i Kjøbenhavn. Kopi.
(Tilhører Hr. Kancelliraad
Lynge).
10.
Christiansborg. 1743.
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
11.
En Taarnbygning.
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
12.
L’ouva eller Fiskerfuglen.
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
13.
Kopi.
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
Magdalene Margrete Bærens, født Schäffer,
f. 1787, d. 1808, Datter af Oberberider Schäffer.
Hun indsendte 1779 2 Billeder i Gouache til
Akademiet og blev derpaa agreeret, malede for
Reception og blev Medlem af Akademiet paa 2
Blomsterbilleder i Gouache 1780. Hun fik en
Guldmedaille af Catarina den Anden af Rusland. Fru
M. M. Bærens skal have præsteret 27 malede og 8
syede Stykker. (Weilbach).
14.
Blomsterbilleder i Gouache 1780.
(Tilhører det kgl. Akademi for de skjønne Kunstner).
15.
Blomsterbillede i Gouache. 1780.
(Tilhører Samme).
Alexia de Lode,
Søster til Kobberstikkeren O. H. de Lode.
16.
Sorø, af Pontoppidans danske Atlas 1764-1767.
Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge.
17.
Kallundborg ligeledes
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
18.
Antvorskov
—
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
19.
Herlufsholm
—
(Tilhører
Hr. Kancelliraad Lynge).
20.
Odense
—
(Tilhører
Hr. Kancelliraad Lynge).
21.
Aarhus
—
(Tilhører
Hr. Kancelliraad Lynge).
22.
Mariager
—
(Tilhører
Hr. Kancelliraad Lynge).
23.
Skagen
—
(Tilhører
Hr. Kancelliraad Lynge).
24.
Hymeneus og Døden. IV. Ca. 1760 til ”Fabler for det
smukke Kjøn”.
Tilhører Hr.
Kancelliraad Lynge.
25.
Gaasen og Svanen. VII. Ca. 1760 til ”Fabler for det
smukke Kjøn”.
Tilhører Hr.
Kancelliraad Lynge.
26.
Bonden, Katten og Hunden. IX. Ca. 1760 til ”Fabler
for det smukke Kjøn”.
Tilhører
Hr. Kancelliraad Lynge.
Marie Jeanne Clemens, f. Crevoisier,
født i Paris 1755, død i Berlin 1790 eller 1791,
gift med Kobberstikkeren Clemens. 1782 blev Mme.
Clemens agreeret.
27.
Mme. Clemens, Portræt, tegnet af Clemens.
(Tilhører Hr. Kancelliraad Lynge).
28.
Clemens Portræt. Kobberstik.
(Tilhører samme).
29.
Skuespiller Schwartz. Kobberstik.
(Tilhører samme).
30.
En Haandtegning af Mme. Clemens.
(Tilhører samme).
31.
Mme. Clemens. Kobberstik.
(Tilhører Inspektør Lehmeyer).
32.
Wessel efter J. Juel.
(Tilhører Agnes Lunn).
Julie Overbek, f. Lütken,
født i Kjøbenhavn, død i Hamborg 1816. Elev af
Akademiets Lærere C. Mørch, Vogt og J. L. Lund.
Udstillede første Gang 1815. Den kgl. Malerisamling
købte 1813 ”Dansk Landskab”, hænger nu paa Kronborg;
det er med nogle Blyantstreger antydet i en ophængt
Ramme, en letskyet Himmel, blaa Højder i Horisonten,
Forgrunden indhyllet i Mørke, Billedets Midtpunkt
belejligt oplyst af en Solstråle.
Marianne Frederikke Stub,
født i Kjøbenhavn 1790, død 1842. Datter af Løjtnant
i Søetaten F. Stub. 1821 solgt til den kgl.
Malerisamling ”Kristus fristes af Djævlen”, hvilket
Billede ikke mere findes i Samlingens Fortegnelse.
Udstillede paa Charlottenborg fra 1822 til 1830 i
alt 17 Billeder.
33.
Portræt af Grosserer H. C. Hellesen, f. 1801, d.
1879.
(Tilhører Frøken
Hellesen).
34.
Portræt af Fru Charlotte Hellesen, født Schnell, i
Brudedragt; malet Vinteren 1831-32.
(Tilhører samme).
35.
Portræt.
(Tilhører Kaptain Harbou).
36.
Englehoved, udstillet paa Charlottenborg 1832.
(Tilhører Frøken
Hellesen).
37.
Kopi.
(Tilhører Generalinde Harbou).
Caspare Preetzmann,
født 1792 død 1876, Datter af Toldkontrollør
Preetzmann i Aalborg. Udstillede paa Charlottenborg
1820. 2 Altertavler af Frøken P. findes i
Landsbykirker i Nærheden af Randers (Kristrups og
Ørum). En lille malet Tidsel fra hendes senere Alder
findes i en Ramme. (Tilhører Hr. A. Læssøe).
Bolette Cathrine Frederikke Puggaard, født Hage, født 1798, død 1847. Datter af
Købmand Hage i Stege, gift med Grosserer Hans
Puggaard. Udstillede fra 1838 til 45 paa
Charlottenborg ”Udsigt over Campagnen”. 1844.
(Tilhører Thorvaldsens Museum).
38.
Fra Roms Campagne.
(Tilhører Professor E. Hartmann).
Hermania Neergaard,
født 1799, død 1875. Datter af Cand jur. Grosserer
Neergaard. Elev af Camradt, har udstillet 108
Billeder paa Charlottenborg. Har solgt til den kgl.
Malerisamling fra 1828-46 11 Billeder, deraf findes
8 paa Kronborg, 8 paa Kr. VIII.s Palæ, 1 i Aarhus
Malerisamling, det sidst købte er fremhængt i
Kjøbenhavn.
39.
Portræt af Justitsraad Kilde, Kontorchef i
Admiralitetet, 80 Aar, malet 1832.
(Tilhører Generalinde Holten).
40.
Blomsterbillede.
(Tilhører Oberstinde Bauditz).
41.
En Vase med Blomster.
(Tilhører Fru Barnekow).
42.
Markblomster.
(Tilhører Museumsassistent A. Læssøe).
Hanne Hellesen,
født 1801, død 1844. Datter af Skibsfører Hellesen.
Elev af J. L. Jensen. Udstillede paa Charlottenborg
fra 1828 ialt 67 Billeder. Den kgl. Malerisamling
købte fra 1825-44 12 Billeder; af disse findes 2 paa
Kronborg, 2 paa Fredensborg Slot.
43.
Georginer, Druer og en Kande. 1839.
(Tilhører Fabrikant Chr. Tidemand).
44.
Roser.
(Tilhører Kommandør V. Jessen).
Eleonora Christine Harboe,
født 1801, død 1860. Datter af Kommandør F. L. C.
Harboe. Den kgl. Malerisamling har købt en efter
Battoni komponeret ”Magdalene”. Paa Kronborg findes
”Martha og Magdalene”.
Christine Marie Løvmand,
født 1803, død 1872. Datter af Etatsraad J. Løvmand.
Hun fik 1842 Rejseunderstøttelse til Tyskland af
Kristian VIII, udstillede paa Charlottensborg fra
1827-71 114 Billeder. Den kgl. Malerisamling købte
fra 1827-44 9 Blomster- og Frugtstykker; af disse
hænge 2 paa Kronborg, 1 paa Amalienborg. Af Søsteren
Frøken F. Løvmand findes paa Amalienborg 2
Blomsterbilleder i Kr. VIII’s Palæ; Kun én Gang har
F. Løvmand udstillet paa Charlottenborg. Af C.
Løvmand udstilles:
45.
Tulipaner, Aurikler m. fl. Blomster. 1858.
(Tilhører fhv. Godsejer G. S. Vogt).
46.
Vindruer, Nasturtsier og Kornblomster.
(Tilhører Dr. Med. Ulrick).
47.
Frugtbillede.
(Tilhører Frøken Tscherning).
48.
Blomster og en Vindrueklase.
(Tilhører Museumsassistent A. Læssøe).
Adelgunde Vogt, født Herbert,
født 1811, død 1892. Datter af Generalkrigskommissær
Herbst. Udstillede første Gang paa Charlottenborg
1838. Vandt 1839 den Neuhausenske Præmie for en ”Ko
og diende Kalv”, blev 1843 Æresmedlem af Akademiet,
fik 1844 Reisestipendie af Kr. VIII; rejste 1845 til
Neapel og blev gift med den danske Afsending ved
Hoffet i Neapel, Chargé d’affaires Frederik
Siegfried Vogt. Fra 1845 til 1860 udstillede
Etatsraadinde Vogt ikke, men eftr hendes Mands Død
udstillede hun atter indtil 1872, ialt 67 Arbejder,
deriblandt flere Buster. Fru Vogt er Moder til den
geniale Ingeniør Vogt og fhv. Godsejer G. S. Vogt,
som har arvet hendes Talent for Modellering.
49.
Hestegruppe. Kallipasta.
(Tilhører Ingeniør Vogt).
50.
Hjortegruppe. Kallipasta.
(Tilhører G. S. Vogt).
51.
Et stik efter en 1841 udstillet liggende Kronhjort,
udført i Elfenben.
(Tilhører
Agnes Lunn).
4 Fotografier efter Arbejder i Voks. Et Træsnit
efter Lundbyes Tegning af ”Ko og diende Kalv”.
(Tilhører Karl Madsen).
Eleonora Christine Tscherning,
født 1817, død 1890, adopteret Datter af
Geberalmajor Lützow, gift med Oberst Tscherning,
udstillede første Gang 1842 under Betegnelsen
”ubenævnt Dame”, 1843 under sit eget Navn,
Landskaber og Blomster, indtil 1848, 18 Billeder.
Fru Tscherning er Moder til Fru Antonore
Christensen, Fru Sara Ulrick og Dr. med., Overlæge
Tscherning.
52.
Vinterbillede. 1846.
(Tilhører Frøken Tscherning).
53.
Foraarsbillede. 1847.
(Tilhører samme).
54.
Efteraarsbillede. 1855?
(Tilhører Dr. med Tscherning).
55.
Landskab. 1846.
(Tilhører Dr. med Ulrick).
56.
Landskab. 1846.
(Tilhører samme).
57.
Fra Ørholm. 1859?
(Tilhører samme).
Elisabeth Jerichau, født Baumann,
født i Warschau 1819, død i Kjøbenhavn 1881,
udstillede paa Charlottenborg fra 1849, blev Medlem
af Akademiet 1861. Den kgl. Malerisamling ejer ”En
saaret dansk Kriger” og Protræt af Billedhuggeren
Adolf Jerichau, med hvem hun blev gift 1846. Hun er
Moder til Malerne Harald og Holger Jerichau.
58.
Strandingsscene.
(Tilhører Fru Falck).
59.
Italienerinde.
(Tilhører Fru Antonore Christensen).
60.
Børneportrætter.
(Tilhører Museumsassistent Læssøe).
61.
Portræt af Maleren Læssøe.
(Tilhører Politiinspektør Steffensen).
62.
Selvportræt.
(Tilhører samme).
63.
Tegninger.
(Tilhører Museumsassistent Læssøe).
Sophie Madsen, født Thorsøe,
født d. 7. Sept. 1826, død d. 31. Mai 1856. Datter
af Skibskaptajn H. P. Thorsøe. 1854 gift med
Maleren, Kaptain A. P. Madsen; deres Søn er
Kunsthistorikeren, Maler Karl Madsen. Sophie Madsen,
f. Thorsøe var Elev af J. L. Jensen og Ottesen.
64.
Nature morte. 1851.
(Tilhører Karl Madsen).
65.
Frugtbillede.
(Tilhører Karl Madsen).
66.
Jordbær. 1852.
(Tilhører Karl Madsen).
67.
Fandens Mælkebøtte. 1852.
(Tilhører Karl Madsen).
Malerkunst m. m.
Fru Anna Ancher.
68.
Solskin i den blaa Stue.
69.
Bordbøn.
70.
Lille Pige ved Klaveret.
71.
Studiehoved.
72.
Interiør.
73.
En Pige i et Køkken.
74.
Sommeraften.
75.
Studiehoved af en gammel Kone.
76.
En Pige plukker en Svane.
77.
En Række Tegninger.
Frøken J. Schacke-Andersen.
78.
Portræt.
79.
I Haven.
Frøken Maria Bang.
80.
Udsigt fra Hotel Pagano. Capri.
Fru Alfrida Baadsgaard.
81.
Voksende Kastanieløv. November efter første
Nattefrost.
Frøken Vilhelmine Bang.
82.
Portræt.
83.
Efter Dagens Arbejde.
Frøken Brita Barnekow.
84.
Dameportræt.
85.
Aften.
Frøken Louise Bonfils.
86.
Fra Norges Vestkyst i Nærheden af Stavanger.
87.
Strandparti ffra Nordsjælland.
88.
Farvandet sønden for Stavangerfjordens Indløb.
Frøken Elna Borch.
89.
Forblæste Træer fra Gilleleje.
Frøken Clara Carl.
90.
Fra Vejkanten.
Fru Anthonore Christensen, f. Tscherning.
91.
Aakander og Vandplanter malet 1867.
Tilh. Professorinde Olrik.
92.
Valmuer fra Strandmøllehaven, malet 1895.
Tilh. Theodor Neubert, Frabrikejer.
93.
Foraarsbillede fra Herlufsholm.
Tilh. Stud. mag. A. A. Christensen.
94.
Roser.
Frøken Caroline V. Deurs.
95.
Tegning (Illustration til Wessels ”Herremanden”).
96.
Tegning (Illustration til ”Gubben Noa”).
Frøken Augusta Dohlmann.
97.
Begonia.
98.
Floks.
99.
Chrysanthemum.
100.
Gyldenlak.
101.
Italienske Frugter.
102.
Portræt af Fru Professorinde Schiødte.
103.
Efteraarsblomster.
104.
Azalea.
Frøken Charlotte Frimodt.
105.
Gamle Huse i Viborg. Akvarel.
106.
Landskab. Akvarel.
Frøken Johanne Frimodt.
107.
En Kirkegaard.
108.
Barnehoved. Radering.
109.
Barnehoved. Radering.
Frøken Thora Frydenlund.
110.
Et Frugtstykke.
Frøken Edma Frølich.
111.
Portræt af Frøken W. Pastel.
112.
Portræt af Etatsraad Frølich. Tegning.
113.
Barnehoved. Tegning.
114.
Barnehoved. Tegning.
115.
Barnehoved. Tegning.
Frøken Henriette Hahn.
116.
Portræt af en Vierlænderinde. Akvarel.
Frøken Juliane Hammer.
Død 16de Juni 1895.
117.
Fra Hørsholm.
118.
Sjællandsk Landskab med modnende Korn.
119.
Kunstnerindens sidste ufuldendte Arbejde.
120.
Udsigt mod Middelhavet over Kampagnen fra Albano.
Akvarel.
121.
Nedgang fra Albergo del Sole til det udgravne
Pompeji. Akvarel.
Frøken Ane Marie Hansen.
122.
Studiehoved.
123.
En ung Pige.
Frøken Elise Konstantin-Hansen.
124.
Strandparti med Manger.
125.
Bølge med en Strandskade.
126.
Bølger.
127.
Vandmølle.
128.
Maager.
129.
Landevej ved Dons.
130.
Dekorativt Billede.
Frøken Louise Ravn-Hansen.
131.
Optrækkende Torden.
132.
Tre Rammer med Raderinger.
Frøken Marie Henriques.
133.
Portræt.
134.
Foraarslandskab.
135.
Studie fra Paris.
Baronesse Lily Dirckinch-Holmfeld.
136.
Studiehoved. Pastel.
Fru S. C. Holten, f. Skovgaard.
137.
Løjparstrængen paa Skudhodle. 1893.
138.
September Aften. Hardanger. 1893.
139.
Aspelien paa Myssæter. 1893.
140.
Dekorativt Blomsterbillede. 1893.
141.
Portræt (pastel). 1888.
Frøken Sofie Holten.
142.
Portræt.
143.
En Kaalhave.
144.
St. Benedikt.
Fru Schiøttz-Jensen.
145.
En lille Pige fra Anacapri.
146.
Landskab. Motiv fra Oringe.
Frøken Sofie Louise Kloss.
147.
Fra Pelermos Havn.
148.
Fra Sestris Lesanto.
Frøken Marie Knudsen.
Død 1890.
149.
En gammel Vandmølle.
150.
Fra Lyngby Kongevej.
Frøken Johanne Krebs.
151.
Portræt af Fru H.
152.
Portræt af Fru K. N.
153.
Studiehoved.
154.
Portræt af Kapt. K.
155.
Søndag Eftermiddag.
156.
Portræt.
Frøken Henny Køster.
157.
Portræt af Fru K.
158.
Portræt af Fru R.
159.
Portrætstudie.
Fru Louise Richelieu Langer.
160.
Oktober.
161.
Efteraar.
Fru Cecilie Larpent, f. Seidelin.
162.
Clematis.
Tilh. Hr. Inspektør Larpent.
163.
Sneboller.
Fru Magdalene Larsen.
164.
Stokroser.
Fri Mimi Larsen, F. Schwartzkopf.
165.
Før Altergangen (Gammel vendisk Kone).
Frøken Ella Lesser.
166.
Fra Kielerfjord. Akvarel.
Fru Birgitte Levison, f. Neumann.
167.
Genrebillede.
168.
Portræt.
Frøken Agnes Lunn.
169.
Kostudie.
170.
Kostudie.
171.
Landskab fra Sandefjord i Norge.
172.
”Længsel”. Fra Sandefjord i Norge.
173.
En Ramme med tegninger.
Frøken Marie Luplau.
174.
Bygevejr i Oktober. Motiv fra Vedbæk.
175.
Efter Regn. Motiv fra Bretagne.
176.
Bag et Bondehus.
Tilh. Enkefru Harboe.
177.
Portrætstudie af en Hund.
Frøken Augusta Læssøe.
178.
Pæoner.
Frøken Emma Løffler.
179.
Iris.
180.
Klematis.
Fru Rose Martin.
181.
Motiv fra Charlottenlund. Radering.
Frøken Emma Meyer.
182.
Interiør fra den kgl. Porcelænsfabrik.
183.
Strand ved Kaløvig, klart vejr.
184.
Markmotiv fra Sydsjælland.
Frøken Emilie Mundt.
185.
Portræt af Overretsprokurator I. H. Mundt.
186.
Fra Asylet i Istedgade.
187.
Kunstnere gaa forbi et Bondehus i Vestjylland.
Tilh. Hr.
Grosserer Øder.
188.
I Middagsstunden.
Frøken Amalie Müller.
189.
Sollys i Skoven.
Frøken Anna Cathrine Møller.
190.
Læsende ung Pige. Pastel.
Tilh. Hr. Apoteker Aaby.
Frøken Dagmar Olrik.
191.
Tropæolum.
Frøken Anna Petersen.
192.
Fiskere i en Kirke. Jyllands Vestkyst.
193.
Kaffepassiar. Motiv fra Normandiet.
194.
En Husmandskone med et Barn.
195.
Portræt.
196.
Nature morte.
Frøken Helga Petersen.
197.
Aftensol.
Frøken Marie Preetzmann.
198.
Ved Maanens Frembrud.
Frøken Helga Reinhard.
199.
Dameportræt.
200.
Andagt.
Baronesse H. Reventlow.
201.
Et Stensliberværksted.
Baronesse Anna Rosenkrantz.
202.
Et Renæssanceinteriør. Motivet fra Nationalmuseets
danske Samling.
Frøken Marie Sandholdt.
203.
Interiør.
Frøken Charlotte Sannom.
204.
Vej ned til Engen. Haderup, Jylland.
Frøken Laura Sarauw.
205.
Portræt.
206.
Miniatureportrætter paa Elfenben.
Frøken Elisabet Schiøtt.
207.
Fra Hellebæk.
208.
Rubjærg Knude.
209.
Høststemning.
Frøken Olga Marie Smith.
210.
Vandmølle.
211.
Ved Kalvebodstrand.
Frøken Sofie Spies.
212.
Et Lysstudie.
Frøken Emma Tomsen,
født 1822. 1944 Neuhaussens Præmie.
213.
En vase med Blomster. Paa Bordet henlagt forskellige
Frugter.
Tilh. Hr. Grosserer Godtschalk.
214.
Blomster i Sæden. 1857.
Tilh. Hr. Boghandler Lynge.
215.
Snerler og Hindbær.
Tilh. Frk. Krause.
Frøken Emmy Thornam.
216.
Nelliker.
Frøken Ludovica Thornam.
217.
Klostergaard i Monte Oliveto Maggiore i Toscana.
218.
Portræt.
Fru Elisabet Tornøe.
219.
Portræt af en gammel Mand.
Frøken Nicoline Tufen.
220.
Voksende Æblegren.
221.
Ved Midsommertid.
Fru Elisabeth Wandel.
222.
Portræt. Pastel.
223.
Portræt. Pastel.
Tilh. Hr. Justitsraad Bonfils.
224.
Dobbeltportræt. Pastel.
Tilh. Hr. Vinhandler Bestle.
Frøken Bertha Wegmann.
225.
Morgenstemning. Interiør.
226.
Tidligt Foraar. Hornbæks Krohave.
227.
Fiskeleje. Hornbæk.
228.
Gammel Kone. Studiehoved.
229.
Morgenstemning. München.
230.
Ecouen ved Paris.
231.
Aftenstemning i en hessisk Landsby.
232.
Graavejr. Hessen.
233.
I Hornbæks Plantage.
234.
Efteraarssol. Jenbach Tyrol.
235.
Dameportræt.
236.
En Kunstnerinde. Dameportræt.
237.
Dameportræt. Dame i sort.
238.
Mælkebøtter.
239.
Mandigt Studiehoved.
240.
Frugthave i Hessen.
241.
Udenfor.
242.
Dameportræt (lille Format).
243.
Dame i rødt Fløjl.
244.
Chrysantemum.
245.
Herreportræt.
246.
Kvindeligt Studiehoved,
247.
Blomstrende Træ i Skoven. Hornbæk Plantage.
248.
En blomstrende Mark i Inndalen.
249.
En sørgeklædt Dame ved Sytøjet.
250.
Herreportræt.
251.
Herreportræt.
252.
Dameportræt.
253.
Herreportræt.
254.
Mit Yndlingsvindue. (Interiør fra Jenbach, Tyrol).
Billedhuggerkunst
Frøken Elna Borch.
255.
Portrætbuste. Gibs. General Wørishøffer, modelleret
efter hans Død efter Fotografi.
Tilh. Oberstlieutenant Th. Wørishøffer.
256.
Udslidt. Gibs.
257.
Leende Faun. Gibs.
Fru Johanne A. T. Dan, f. Betzonik.
258.
En Slangetæmmerske. Statue i Gibs.
259.
Skovidyl. Gibs.
Frøken Henny Diderichsen.
260.
Søskende ved Aaen. Gruppe i Marmor.
261.
Portrætmedaillon af afdøde Prof. Rasmussen. Marmor.
Tilh. Hr.
Overlæge R. Halk.
262.
Portrætmedaillon af afdøde Dr. theol. Kalkar.
Tilh. Fru M. Rothe.
263.
Portrætmedaillon. Gibs.
Frøken Agnes Lunn.
264.
En ung Ko med sin Kalv.
Fru Marie Carl Nielsen.
265.
Et Relief.
266.
En Ko.
267.
En Samling modellerede Dyr.
Frøken Nielsine Petersen.
268.
Krabbefiskeren. Statue i Bronze.
269.
Ismael. Statue i Gibs.
270.
Dyregruppe. Voks.
Norsk og svensk
Malerkunst.
Frøken Ottilia Adelborg. (Norks).
271.
Prinsarnes Blomsteralfabet. Akvareller.
Fru Marie Anholm, f. Øberg. (Svensk)
272.
Motiv fra Pompeji.
273.
Morgen paa Seinen.
274.
Studiehoved.
275.
Venetiansk Page.
Frøken Babby Borchgrevinck. (Norsk)
276.
En fattig Mand. Akvarel.
Frøken Dorothea Follestad. (Norsk).
277.
Portrætstudie.
278.
Studiehoved.
Frøken Emma Grubb. (Svensk).
279.
Interiør.
280.
Gamle Ane.
Frøken Cathrine Heyerdahl. (Norsk).
281.
Enkelte Georginer. Akvareller.
282.
Stilleben. Akvareller.
283.
Portræt. Akvareller.
Frøken Ellen Jolin. (Svensk).
284.
En af Scaligergrafverna i Verona.
285.
Canale grande Venedig.
286.
Interiør fra Westminister Abbey London.
287.
Et Billedhuggerværksted.
Frøken Elisabeth Keyser. (Svensk).
288.
Portræt af Fru K.
289.
Portræt.
290.
Mormor.
Frøken Emily Langberg. (Norsk).
291.
En Arbejdsmand.
292.
Katwyk an Zee.
293.
En hollansk Pige.
Frøken Juliane Langberg. (Norsk).
294.
Graavejr ved Vagtaasen. Langesund.
295.
Aftenstemning. Numedal.
296.
Vaarsklasse.
297.
Linshytten. (Fra Smaalenene).
Frøken Leis Schjelderup.
298.
Barneportræt.
299.
Portræt.
Friherreinde Emma Sparre. (Svensk).
300.
Portræt af Dr. J. Christmas.
301.
Nordisk Flicka
Klik her for at læse kataloget på Danmarks
Kunstbiblioteks hjemmeside